© 2018 Digihelion.         Dátum poslednej aktualizácie: 26.08.2018

  • Facebook App Icon
  • Google+ Social Icon
  • LinkedIn App Icon
  • behance2.png
  • Instagram - White Circle
Search
  • Marián Pentek

Urobia z vás fotobanky lepších fotografov?


Odpoveď je jednoduchá - nie, fotobanky nič za vás robiť nebudú :)

Ale môžu vám pomôcť sa oveľa zlepšiť. Ak naozaj chcete. Záleží iba na vás...

Fotobanka je niečo ako osobný tréner. Vie motivovať, ale odmakať si to musíte vy.

Položte si najskôr otázku: „Budú mi stačiť občasné predaje alebo chcem zarábať fotkami viac a pravidelne?“ Ja som si vybral tú druhú možnosť. Síce som musel zdolať veľa prekážok, ale výsledok stál za to.

Úplne prvá prekážka boli editori, ktorí mi pri schvaľovaní fotiek dali vyžrať každú chybičku, každé odchýlenie od prísnych štandartov, ktoré mala fotobanka iStock.

A nebolo to len na začiatku. Bolo to v podstate po väčšinu času, čo som tam prispieval. Až som bol normálne sklamaný, keď pred pár rokmi hodne zľavili zo svojich nárokov a teraz mi už prejde každá fotka prakticky na prvý raz. Takže títo moji "lektori" už skončili.

Čo ma však naučili bolo dávať si pozor na vysoké ISO a následný šum, na prepaly a na nudné, ploché svetlo. To znamená, že niektoré veci som musel niekoľkokrát fotiť znova a hľadať ideálne nasvietenie, aby som ulahodil editorovi.

Občas bola moja frustrácia z týchto editorov tak veľká, že som s tým chcel nadobro skoncovať. Ale neustále predaje fotiek boli tak motivačné, že som zaťal zuby, popracoval na sebe a nakoniec som cez to prešiel.

Prvá veľká výzva bola nafotiť kvietky na bielom pozadí, tzv. isolated. Mama mala plnú záhradu krásnych kvetov, tak som sa rozhodol to vyskúšať. Samozrejme bez nejakých základných znalostí o svietení, takže môj prvý pokus vyzeral značne naivne. Zobral som veľký biely výkres a požiadal kamaráta, nech mi ho pridrží za kvietkom ako pozadie a ja som to odfotil. Len tak, ako to bolo, na dennom svetle. Výsledok tomu zodpovedal. Fotka bola nepoužiteľná. V porovnaní s tým najlepším vo fotobanke vyzerala strašne. Na "isolated" efekt by som potreboval dosť veľa času vo fotošope. Pri jednej fotke by sa to dalo prežiť, ale nie pri dvadsiatich.

Takže som bol nútený nad tým porozmýšľať a skúsiť si vyrobiť nejaký domáci miniateliér na fotenie takýchto objektov. V podstate som si vystačil s dvoma zábleskami, jedným softboxovým dáždnikom a veľkým kusom bielej látky. Po tejto zmene už to zrazu išlo a postproces takto nasvietenej fotky trval cca 10 minút.

Takéto fotky ľahko urobíte aj v jednoduchom, podomácky zhotovenom ateliéri.

Všetko išlo hladko, až kým som nemal nafotiť biely kvietok na bielom pozadí. Napríklad biely orgován či snežienky. Takže ďalšia výzva a ďalšia skúsenosť.

Biele objekty na bielom pozadí vyžadujú citlevejšiu prácu so svetlom.

Po kvietkoch prišli na radu ďalšie drobné objekty, čo sa bežne nachádzajú v domácnosti. Po nejakom čase som už bol natoľko zbehlý, že som mohol s kľudným svedomím prijať zakázku na nafotenie čokoládových praliniek. Čo bola tiež zaujímavá skúsenosť. Napríklad som zistil, že pralinky a glamour modelky majú spoločnú jednu vec - po retuši vyzerajú oveľa chutnejšie :-D

Pralinka pred a po retuši. Kvôli veľkému zväčšeniu som musel retušovať aj detaily, ktoré si v realite nevšimnete.

Po nejakom čase ma však už fotenie neživých objektov prestávalo baviť, a hľadal som zmenu. Samozrejme mi neuniklo, že fotky s ľuďmi majú vo fotobankách oveľa lepšie predaje. Takže predo mnou stála ďalšia výzva.

Fotenie ľudí ma naučilo pracovať s emóciou a výrazmi, pretože to je zrejme najdoležitejšia vec, čo fotka musí mať, aby bola predajná.

Taktiež uvažovať nad "komerčnou kompozíciou" - tzn. vždy nechať vedľa hlavného motívu trochu viac miesta ako obvykle na text, tzv. "copy space".

Odhadnúť správny výber pozadia a nasvietenia. Všímať si množstvo detailov, ktoré si bežný človek nevšimne (a ani nemá dôvod si to všímať :) ale na fotke priam bijú do očí. Napríklad nevhodne zvolený účes, farbu oblečenia či lak na nechtoch, alebo nejaký doplnok ako prsteň či náušnice...

Jednoducho - každý detail je dôležitý.

Fotky ľudí vyžadujú viac prípravy a úsilia ako fotky kvetov.

Tieto skúsenosti sa mi náramne zišli pri fotení svadieb. Keďže som už vedel, ako majú vyzerať komerčne úspešné fotky (rozumej fotky, čo sa páčia väčšine), tak som zábery tohoto typu produkoval aj na svadbách. Kvalita mojich fotiek išla hore a ľuďom sa páčili. A zase som bol o nejaký kus ďalej.

Postupne som prešiel od jednoduchých fotiek ľudí na bielom pozadí k zložitejším, experimentoval som s rôznymi typmi pozadí, skúšal fotomontáže. Niektoré sa predávali dobre, iné vôbec. Každopádne zase som sa pri tom naučil veľa nových vecí.

Za týmito fotkami je veľa hodín pokusov a omylov.

Samozrejme, priebežne som bol nútený stále skvalitňovať a najmä zrýchľovať postproces (hodne mi pomohol prechod na Adobe Lightroom).

Obal predáva a preto musí výsledná fotka vyzerať čo najlepšie, pretože vo fotobankách je konkurencia z celého sveta. Je úplná strata času babrať sa s náročným a komplikovaným fotením a nakoniec odfláknuť postproces. Je to niečo ako nedať gól do prázdnej brány.

Takže toto je môj príbeh o tom, ako fotobanka v úlohe osobného trénera urobila zo mňa lepšieho fotografa. Myslím si, že keby som nefotil pre fotobanky, tak by som sa k polovici horeuvedených fotení nikdy nedostal, pretože by som na to vlastne nemal nijaký dôvod. Úžasné je na tom to, že som platil iba svojím časom a odmenou mi boli lepšie fotky i zárobok. Čiže by sa dalo povedať, že môj osobný tréner platil mne ;)

Tak čo, máte chuť si to tiež vyskúšať?

Viac o fotobankách a ako na ne sa môžete dozvedieť v sprievodcovi vo forme ebooku, ktorý som pre vás pripravil:

#fotobanky #akonato #návod #fotograf #svietenie #ebook #microstock #retus

133 views