top of page
Search
  • Marián Pentek

Špeciál FX - Ako vytvoriť noc uprostred dňa


Občas sa pritrafí potreba mať na fotke nočnú scénu. Lenže nie vždy je čas a možnosť realizovať takéto fotenie v noci. Vtedy prichádzajú na radu špeciálne triky a efekty :) Samozrejme, že "sa to potom dorobí vo fotošope," ale treba mu trošku pomôcť už počas fotenia a nasvetľovania.

01_DSC9498-prvaPRED-PO-630BLOG.jpg

Ukážka fotky PRED a PO aplikovaní postprocesových úprav vo Photoshope.

Takáto situácia sa mi vyskytla napríklad počas fotenia predsvadobnej Nočnej mory. Pozorne som si naštudoval svetelnú atmosféru zo screenshotov a plagátov tejto hororovej klasiky. Našli sme vhodné (dnes už nejestvujúce) priestory na Záhradníckej ulici, ktoré ale mali jeden háčik. Steny vo vnútri boli kompletne biele. Navyše fotenie bolo realizovateľné iba cez deň. A my sme kôli atmosfére potrebovali tmavé nočné okolie a v ňom viditeľné postavy. Takže celkom výzva. Bolo mi jasné, že sa tu bude musieť trošku čarovať ;)

_DSC0503-630-BLOG.jpg

Takto vyzeralo miesto fotenia.

Riešením, ako "privolať temnotu", bolo už počas fotenia stmaviť pozadie čo najviac a naopak, postavy z tejto tmy "vytiahnuť". Stmavenie celej scény som dosiahol použitím ND filtra HOYA ND4, ktorý ubral 2 clonové čísla. (Teoreticky by sa to dalo riešiť iba silnejším priclonením, ale to by už vychádzali veľké clonové čísla a tiež veľká hĺbka ostrosti. Takisto by bolo potrebné mať záblesky s vysokým výkonom.) Na fotoaparáte Nikon D300 som nastavil najnižšiu citlivosť ISO 200. Pri časoch v rozmedzí 1/100 až 1/200 vychádzala clona medzi f3,5-f4 (záležalo od konkrétnej scény), čo už bolo pre mňa celkom prijateľné. Na nasvietenie postáv som mal k dispozícii 2x záblesky Walimex pro VC-400 PLUS a batériový generátor Explorer XT. Výkon zábleskov som si dolaďoval podľa konkrétnej scény. Väčšinou som používal oba - prvý ako hlavné svetlo (s nasadeným beauty dishom spolu s voštinovým filtrom) a druhý ako kontru (len s nasadeným reflektorom) na zvýraznenie obrysov. Dôležité bolo docieliť stmavenie pozadia a pritom ostať v rámci histogramu v ľavej polovici bez prepalov aj extrémne tmavých miest.

06_DSC9462_edit02-druha-630-BLOG.jpg

Ďalšia ukážka fotky PRED a PO aplikovaní postprocesu.

_DSC0653-Svietenie-630-BLOG.jpg

Takto sa nasvetľovala predchádzajúca ukážka:

A - hlavné svetlo

B - kontra (nie je v zábere;)

Poznámka: Pri tomto fotení som postupoval podľa vopred vymysleného a nakresleného storyboardu (stačilo veľmi schématicky). Každá jedna fotka bola vopred naplánovaná, nič sa nevymýšľalo na mieste. Len vďaka tomu sme mali fotenie hotové "iba" za nejakých 5 hodín (nepočítam do toho maskovanie a make-up).

skice01-630-BLOG.jpg

Schématický storyboard.

Väčšinu použitého príslušenstva si môžete zakúpiť v obchode MEGAFOTO. Maskérske, vizážistické a stylingové služby zabezpečila veľmi šikovná slečna Barbora P ;) Asistenčné služby boli v réžii kamarátov foteného páru.

Zoznam použitej techniky: fotoaparát Nikon D300 objektív Nikon 17-55mm F2.8 AF-S DX ZOOM-NIKKOR IF-ED

115 views0 comments
bottom of page