Máte radi fotenie a radi by ste si ním privyrobili?
Čo tak skúsiť predávať vaše fotky online cez fotobanky?
Nemusíte byť profesionálny fotograf alebo vlastniť to najdrahšie vybavenie.
Nemusíte sa starať o marketing, reklamu a stretnutia s klientami.
Len foťte to, čo viete najlepšie a zvyšok nechajte na fotobanku!
Predaj cez fotobanky (tzv. microstock) je najľahší a najdostupnejší spôsob, ako zarábať peniaze fotkami. Fotobanky dávajú profesionálom aj amatérom jednoduchú a prehľadnú platformu na nahrávanie a predaj svojich fotiek online.
Čo microstock znamená?
micro (malé platby) + stock (sklad, databáza fotografií a grafiky "pripravených na použitie")
Microstock je teda predaj fotiek z už pripravenej databázy za nízku cenu. Hlavná idea je, že čím sú fotky lacnejšie, tým viac ľudí si ich kúpi. To je v protiklade s tradičnými foto agentúrami na trhu, ktoré sú (či skôr boli) veľmi drahé.
Fotobanky sú relatívne nové odvetvie, ktoré je neustále vo vývoji a mení sa a prispôsobuje požiadavkám doby. Momentálne je na trhu niekoľko desiatok fotobánk s miliónmi fotiek, ilustrácií, videí, ale aj zvukov a hudby. Tie najväčšie aktuálne obsahujú viac ako 50 miliónov súborov.
Netrúfam si odhadnúť, ako to bude vyzerať za 5 či dokonca 10 rokov. Jedno je však isté. S čoraz väčším nástupom nových technológií a z toho plynúcich nových trendov do všetkých oblastí ľudskej činnosti bude stúpať dopyt aj po aktuálnych obrazových digitálnych súboroch.
Zároveň však s čoraz dostupnejšou technológiou bude stúpať aj počet súborov vo fotobankách a každým rokom aj konkurencia.
Koncept fotobánk umožňuje amatérskym i profesionálnym fotografom a dizajnérom nahrávať a predávať svoju prácu širokému publiku kupujúcich. Predtým bol trh s agentúrnymi fotografiami dostupný len profesionálom s veľkým portfóliom. Bolo preto veľmi ťažké pre začínajúcich či hobby fotografov preniknúť do tohoto biznisu.
Výhody a nevýhody predávania fotiek cez fotobanky
+
* Sami si určujete, koľko a kedy budete robiť.
* Nemusíte sa zaoberať reklamou a marketingom - to robí za vás fotobanka.
* Relatívne dostupný zárobok s určitou zotrvačnosťou. Niektoré mesiace môžete zvolniť alebo dokonca nepridať vôbec nič, napriek tomu vaše príjmy budú prúdiť naďalej z už predtým nahraných fotiek.
* Rozšírite si obzory, spoznáte nových ľudí (cez diskusné fóra a rôzne akcie, ktoré fotobanky organizujú) a získate nové skúsenosti.
* Zlepšíte sa aj v ostatných oblastiach fotografie, pretože fotobanky sú zároveň aj zdrojom inšpirácie a začínajúcim fotografom môžu pomáhať aj v zdokonaľovaní techniky fotenia – väčšina z nich povie konkrétne dôvody, prečo fotky zamietla.
* Pridávaním fotiek do fotobánk si môžete zlepšiť znalosti angličtiny.
* Pokiaľ budete dostatočne vytrvalí, môžu sa stať fotobanky vaším hlavným príjmom.
* Zhodnotíte fotky, ktoré by inak ležali navždy odložené v šuflíku.
* Ak už vlastníte zrkadlovku a grafický program, vaše počiatočné náklady sú takmer nulové.
-
* Hlavne zo začiatku to zaberie veľa času.
* Ak to vzdáte príliš skoro, nezarobíte nič.
Najpopulárnejšie fotobanky a ich webové stránky
Existuje pomerne veľa agentúr, kde si môžete vyskúšať nahrať svoje obrázky. Stať sa prispievateľom je v niektorých úplne jednoduché, kým v iných to môže byť celkom problém. Najťažšie je dostať sa do Shutterstock a iStock. Väčšina fotografov to bude musieť skúsiť viackrát, aby boli prijatí. Oproti tomu niektoré ďalšie stránky - ako Dreamstime a Fotolia - nemajú vstupné testy, takže môžete začať rovno nahrávať. Môžu sa tiež líšiť v užívateľskom rozhraní, výške provízií a v daňových sadzbách.
Tu je zoznam tých najpopulárnejších:
* Fotolia
* 123 RF
* Alamy
* Pond5
Každá fotka, ktorú nahráte do fotobanky, by mala byť dôsledne vybraná a upravená. Mala by byť čo najkvalitnejšia a vhodná pre fotobankové použitie, inak bude zamietnutá. Nezabúdajte, že konkurenciou jej môžu byť stovky podobných fotiek z celého sveta...
Ak vás táto téma zaujala, viac o predaji fotiek cez fotobanky sa môžete dozvedieť v tomto Kindle ebooku: