© 2018 Digihelion.         Dátum poslednej aktualizácie: 26.08.2018

  • Facebook App Icon
  • Google+ Social Icon
  • LinkedIn App Icon
  • behance2.png
  • Instagram - White Circle
Search
  • Marián Pentek

Zarábajte vašimi fotkami: Stručný úvod do online predaja fotiek cez fotobanky


Máte radi fotenie a radi by ste si ním privyrobili?

Čo tak skúsiť predávať vaše fotky online cez fotobanky?

Nemusíte byť profesionálny fotograf alebo vlastniť to najdrahšie vybavenie.

Nemusíte sa starať o marketing, reklamu a stretnutia s klientami.

Len foťte to, čo viete najlepšie a zvyšok nechajte na fotobanku!

Predaj cez fotobanky (tzv. microstock) je najľahší a najdostupnejší spôsob, ako zarábať peniaze fotkami. Fotobanky dávajú profesionálom aj amatérom jednoduchú a prehľadnú platformu na nahrávanie a predaj svojich fotiek online.

Čo microstock znamená?

micro (malé platby) + stock (sklad, databáza fotografií a grafiky "pripravených na použitie")

Microstock je teda predaj fotiek z už pripravenej databázy za nízku cenu. Hlavná idea je, že čím sú fotky lacnejšie, tým viac ľudí si ich kúpi. To je v protiklade s tradičnými foto agentúrami na trhu, ktoré sú (či skôr boli) veľmi drahé.

Fotobanky sú relatívne nové odvetvie, ktoré je neustále vo vývoji a mení sa a prispôsobuje požiadavkám doby. Momentálne je na trhu niekoľko desiatok fotobánk s miliónmi fotiek, ilustrácií, videí, ale aj zvukov a hudby. Tie najväčšie aktuálne obsahujú viac ako 50 miliónov súborov.

Netrúfam si odhadnúť, ako to bude vyzerať za 5 či dokonca 10 rokov. Jedno je však isté. S čoraz väčším nástupom nových technológií a z toho plynúcich nových trendov do všetkých oblastí ľudskej činnosti bude stúpať dopyt aj po aktuálnych obrazových digitálnych súboroch.

Zároveň však s čoraz dostupnejšou technológiou bude stúpať aj počet súborov vo fotobankách a každým rokom aj konkurencia.

Koncept fotobánk umožňuje amatérskym i profesionálnym fotografom a dizajnérom nahrávať a predávať svoju prácu širokému publiku kupujúcich. Predtým bol trh s agentúrnymi fotografiami dostupný len profesionálom s veľkým portfóliom. Bolo preto veľmi ťažké pre začínajúcich či hobby fotografov preniknúť do tohoto biznisu.

Výhody a nevýhody predávania fotiek cez fotobanky

+

* Sami si určujete, koľko a kedy budete robiť.

* Nemusíte sa zaoberať reklamou a marketingom - to robí za vás fotobanka.

* Relatívne dostupný zárobok s určitou zotrvačnosťou. Niektoré mesiace môžete zvolniť alebo dokonca nepridať vôbec nič, napriek tomu vaše príjmy budú prúdiť naďalej z už predtým nahraných fotiek.

* Rozšírite si obzory, spoznáte nových ľudí (cez diskusné fóra a rôzne akcie, ktoré fotobanky organizujú) a získate nové skúsenosti.

* Zlepšíte sa aj v ostatných oblastiach fotografie, pretože fotobanky sú zároveň aj zdrojom inšpirácie a začínajúcim fotografom môžu pomáhať aj v zdokonaľovaní techniky fotenia – väčšina z nich povie konkrétne dôvody, prečo fotky zamietla.

* Pridávaním fotiek do fotobánk si môžete zlepšiť znalosti angličtiny.

* Pokiaľ budete dostatočne vytrvalí, môžu sa stať fotobanky vaším hlavným príjmom.

* Zhodnotíte fotky, ktoré by inak ležali navždy odložené v šuflíku.

* Ak už vlastníte zrkadlovku a grafický program, vaše počiatočné náklady sú takmer nulové.

-

* Hlavne zo začiatku to zaberie veľa času.

* Ak to vzdáte príliš skoro, nezarobíte nič.

Najpopulárnejšie fotobanky a ich webové stránky

Existuje pomerne veľa agentúr, kde si môžete vyskúšať nahrať svoje obrázky. Stať sa prispievateľom je v niektorých úplne jednoduché, kým v iných to môže byť celkom problém. Najťažšie je dostať sa do Shutterstock a iStock. Väčšina fotografov to bude musieť skúsiť viackrát, aby boli prijatí. Oproti tomu niektoré ďalšie stránky - ako Dreamstime a Fotolia - nemajú vstupné testy, takže môžete začať rovno nahrávať. Môžu sa tiež líšiť v užívateľskom rozhraní, výške provízií a v daňových sadzbách.

Tu je zoznam tých najpopulárnejších:

* Shutterstock

* iStockphoto

* Fotolia

* 123 RF

* Dreamstime

* Canstockphoto

* Depositphoto

* Alamy

* Pond5

Každá fotka, ktorú nahráte do fotobanky, by mala byť dôsledne vybraná a upravená. Mala by byť čo najkvalitnejšia a vhodná pre fotobankové použitie, inak bude zamietnutá. Nezabúdajte, že konkurenciou jej môžu byť stovky podobných fotiek z celého sveta...

Ak vás táto téma zaujala, viac o predaji fotiek cez fotobanky sa môžete dozvedieť v tomto Kindle ebooku:

#fotobanky #microstock #predaj #online #fotky #fotograf #amater #agentura #shutterstock #fotolia #dreamstime #istockphoto

6,160 views